MUQADD IMAH
Wakaf merupakan salah satu cara ibadah atau cara menghampiri diri
kepada Allah(taqarrub ilallah) menerusi harta kekayaan. Wakaf juga
merupakan salah satu ibadah yang awal di dalam Islam yang diizinkan oleh
syarak. Dengan itu amalan wakaf telah menjadi satu tradisi kepada para
pemerintah dan hartawan-hartawan muslimin di abad-abad dan pertengahan
Islam yang dilakukan secara meluas khususnya di negara-negara Arab dan
Asia Tengah. Sehingga dikebanyakan negara Arab ditubuhkan satu
kementerian khas untuk mengendalikan urusan harta wakaf – disebabkan
harta wakaf yang terlalu banyak dan tidak terurus.
PENGERTIAN WAKAF
Bahasa: Berhenti (وقف), Menahan (حبس), Menghalang (منع)
Istilah/Syara’: “Wakaf ialah apa-apa harta yang ditahan hak pewakaf ke
atas harta tersebut daripada sebarang urusan jual beli, pewarisan, hibah
dan wasiat di samping mengekalkan sumber fizikalnya, untuk kebajikan
dengan niat untuk mendekatkan diri pewakaf kepada Allah S .W.T”
Beberapa pengertian/definisi lain:
1) Definisi wakaf di sisi Abi Hanifah:
- iaitu menahan sesuatu asset atau harta yang sah pemiliknya pewakaf dan bersedekah manfaatnya ke jalan kabajikan.
2) Definisi wakaf di sisi Jumhur Ulama’:
- iaitu menahan barangan harta yang boleh dimanfaatkan serta kekal
asetnya – dengan memutuskan guna pakai ke atas asset itu dari pihak
pewakaf atau lainya -ke arah kegunaan yang harus – atau diguna pakai
penghasilannya ke arah kebaikan dan kebajikan – kerana mendamping diri
kepada Allah.
3) Definisi wakaf di sisi Mazhab Maliki:
- iaitu pemilik menjadikan manfaat yang dimilikinya – sekalipun
dimilikinya dengan menyewa – ataupun dijadikan penghasilan seumpama wang
– kepada yang memerlukan – dengan jalan berlafaz- untuk jangka masa
yang ditetapkan oleh pewakaf. Dengan itu – wakaf di sisi Mazhab Maliki
ialah tidak memutuskan hak pemiliknya pada asset yang diwakafkan -hanya
memutuskan hak mengguna pakai sahaja.
DALIL PENSYARIATAN
a) AL-QURAN
Surah Al-Baqarah, ayat 261:
Bermaksud:
Bandingan orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah
(perbelanjaan derma) ialah seperti sebiji benih yang tumbuh dan
menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi
seratus biji. Dan (ingatlah) Allah akan melipatgandakan pahala
(ganjaran) bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya dan Allah Maha Luas
(rahmat) kurnia-Nya lagi Maha Mengetahui.
Surah Ali ‘Imran, ayat 92:
Bermaksud:
Kamu sekali-kali tidak sampai kepada kebajikan (yang sempurna),
sebelum kamu menafkahkan sehahagian harta yang kamu cintai. Dan apa saja
yang kamu nafkahkan maka sesungguhnya Allah mengetahuinya.
b) HADITH NABAWIYAH
Dari Abu Hurairah, r.a, Rasulullah S.A.W bersabda:
Bermaksud:
“Apabila mati anak Adam, akan terhentilah amalannya kecuali tiga
perkara: sedekah jariah (harta yang diwakafkan), ilmu yang
dimanfaatkannya dan anak yang soleh yang mendoakannya”
Hadith Riwayat Muslim
Hadith dari Ibni Umar r.a.
Hadith dari Ibni Umar r.a. dia berkata: Umar telah mendapat sebidang
tanah di Khaibar lalu dia datang kepada Nabi s.a.w untuk minta
pandangan tentang tanah itu, maka katanya yang bermaksud:
“Wahai Rasulullah sesungguhnya aku mendapat sebidang tanah di
Khaibar, di mana aku tidak mendapat harta yang lebih berharga bagiku
selain daripadanya, (walhal aku bercita-cita untuk
mendampingkan diri kepada Allah Azzawajalla) apakah yang hendak
engkau perintahkan kepadaku dengannya?”
Maka sabda Rasulullah s.a.w kepadanya yang bermaksud:
“Jika engkau hendak tahanlah (bekukan) tanah itu, dan sedekahkan
manfaatnya.”
Maka Umar pun sedekahkan manfaatnya dengan syarat tanah (maukuf) itu
tidak boleh dijualbeli, tidak dihibahkan (beri) dan tidak diwariskan
(dipusakai). Tanah itu diwakafkan ke atas fakir miskin, kaum kerabat,
memerdekakan hamba sahaya, sabilillah, ibnissabil dan tetamu. Dan tidak
ada halangan bagi orang yang menguruskan (yang diberi kuasa menjaganya
yakni Nazir) untuk mengambil upah sebahagian darinya dengan cara yang
wajar dan mengambil upahnya tanpa menganggap bahawa tanah itu miliknya
sendiri.
c) IJMA’
-
Imam Al-Qurthuby berkata: Sesungguhnya
permasalahan wakaf adalah ijma (sudah disepakati) di antara para sahabat
Nabi; yang demikian kerana Abu Bakar, Umar, Uthman, Ali, Aisyah,
Fathimah, Amr ibn Al-Ash, Ibnu Zubair, dan Jabir, seluruhnya mengamalkan
syariat wakaf, dan wakaf-wakaf mereka, baik di Makkah mahupun di
Madinah, sudah dikenal masyhur oleh khalayak ramai. (Rujuk: Tafsir
Al-Qurthuby: 6/339, Al-Mustadrah 4/200).
- Jabir berkata: Tiada seorangpun dari sahabat Nabi yang memiliki
kemampuan dan kelapangan rezeki, kecuali pasti pernah mewakafkannya.
(Rujuk: Al-Mughni 8/185, Al-Zarkasyi 4/269).
- Imam Tirmidzi menyatakan: Wakaf telah diamalkan oleh para ulama, baik
dari kalangan sahabat Nabi mahupun yang lainnya, saya tidak melihat ada
perbezaan pendapat di kalangan ulama mutaqaddimin tentang bolehnya
wakaf, baik wakaf tanah mahupun wakaf yang lain.? (Rujuk: Sunan Tirmidzi
5/13 setelah hadits no. 1375).
RUKUN WAKAF
a) Wakif (pewakaf).
Di antara syarat-syarat pewakaf adalah:
- Mestilah memiliki secara penuh harta yang ingin diwakafkan, bermakna
ia merdeka untuk mewakafkan harta itu kepada sesiapa yang ia kehendaki.
- Berakal (sempurna akal fikiran) dan waras pemikirannya.
- Baligh.
- Pilihan sendiri untuk berwakaf dan tidak dipaksa (ikhtiar bi nafsih).
b) Mawquf (harta yang diwakafkan).
- Harta itu mestilah benda yang dapat diambil manfaatnya.
- Harta yang diwakafkan mempunyai nilai harga (mutaqawwim).
- Harta yang diwakafkan itu adalah milik sempurna oleh orang yang berwakaf (waqif).
- Diwakafkan untuk tujuan yang baik sahaja dan tidak menyalahi syarak.
c) Mawquf ‘Alaih (penerima wakaf).
- Orang yang boleh untuk memiliki harta (ahlan li al-tamlik) – orang
Islam, merdeka dan kafir zimmi boleh memiliki dan menerima manfaat harta
wakaf. Manakala orang yang tidak sempurna akalnya, hamba sahaya, dan
orang gila tidak sah menerima wakaf.
- Penerima wakaf mampu menjadikan manfaat wakaf sebagai hal taqarrub
(mendekatkan diri) kepada Allah S.W.T) dan perkara ini hanya ditujukan
untuk kepentingan Islam sahaja.
d) Mawquf ‘Alaih (penerima wakaf).
- Pernyataan wakaf yang dibuat sama ada secara lisan, tulisan bersama
lafaz ataupun isyarat.
- Melalui lafaz sama ada secara soreh atau kinayah.
Lafaz soreh: lafaz yang jelas membawa maksud yang tertentu sahaja
seperti “Saya mewakafkan rumah saya untuk orang-orang fakir”.
Lafaz kinayah: lafaz yang membawa banyak maksud seperti “Hartaku adalah
sedekah kepada fakir miskin”.
Mestilah memiliki secara penuh harta yang ingin diwakafkan, bermakna ia
merdeka untuk mewakafkan harta itu kepada sesiapa yang ia kehendaki.
Berakal (sempurna akal fikiran) dan waras pemikirannya.
Baligh.
Pilihan sendiri untuk berwakaf dan tidak dipaksa (ikhtiar bi nafsih).
Mestilah memiliki secara penuh harta yang ingin diwakafkan, bermakna ia
merdeka untuk mewakafkan harta itu kepada sesiapa yang ia
kehendaki.Berakal (sempurna akal fikiran) dan waras
pemikirannya.Baligh.Pilihan sendiri untuk berwakaf dan tidak dipaksa
(ikhtiar bi nafsih).
Panjang mukaddimah...hehe!:)
ReplyDelete